MAN Print & Sign brands

VISTA college

Het VISTA college biedt een breed pakket aan MBO opleidingen op verschillende locaties in Limburg. In Sittard maakt de opleiding Sign deel uit van het aanbod, het wordt zowel op niveau 2, 3 als 4 gegeven. Ik (Herman Hartman, SignPro) spreek er met Bram Dirks die als docent Sign ook de contacten met de stagebedrijven onderhoudt.

Het Vista college beschikt in Sittard over een modern gebouw dat helemaal is aangepast aan de huidige manier van lesgeven. Hierbij zijn praktijkruimtes, leslokalen en werkplekken voor zelfstudie tot één geheel gemixed. Dirks: “De signopleiding is onlangs naar dit gebouw verhuist en deelt hier de ruimtes met de opleiding mediavormgever. Daar komt vanaf komend lesjaar interieuradviseur bij en in de toekomst fotografie.”

Specialiteiten

Het team van docenten en werkplaatsbegeleiders, waarvan Dirks deel uit maakt, bestaat uit mensen die de nodige praktijkervaring hebben opgedaan in de signmarkt. De docenten hebben allemaal een HBO opleiding afgerond en zijn daarnaast onderwijsbevoegd.

De carwraptrainingen worden hier gegeven door een specialist die daarnaast een eigen carwrap bedrijf heeft. Ze gaan hier voor het echte werk. Er wordt niet alleen geoefend op losse onderdelen als spiegels en deuren. In de werkplaats worden ook complete auto’s door studenten onder handen genomen. Het is kenmerkend voor de hele aanpak binnen de opleiding die zo dicht mogelijk op de signpraktijk geënt is.

Toekomstgericht

Zelf heeft Dirks in verschillende functies in de grafische en signmarkt gewerkt bij andere bedrijven en was 15 jaar eigenaar van een eigen signbedrijf. Die kennis en ervaring brengt hij niet alleen over op de studenten, maar komt ook van pas bij gesprekken met signbedrijven in de regio.

Dirks is stage coördinator en bezoekt regelmatig signbedrijven. Bij zulke bezoeken komt niet alleen de vraag aan de orde wat je te bieden hebt als stagebedrijf, maar ook waar je met je bedrijf over 5 of 10 jaar staat. Dirks: “Ons doel is om onze studenten op te leiden voor de toekomst. Je moet weten waarvoor je je studenten opleidt. Zo zien we dat er bij Media Vormgeving steeds meer sprake is van digitale media. Ook bij signbedrijven verandert er het nodige. Een aantal signbedrijven zoekt steeds meer de randen van de markt op en legt zich toe op bijvoorbeeld interieurdecoratie. We zien ook dat de uitrusting in veel signbedrijven evolueert.”

Uitrusting

Het op peil houden van de uitrusting vormt voor een opleiding altijd een uitdaging. Dirks: “Je wilt studenten op school laten werken met dezelfde uitrusting en materialen die ze tijdens hun stage, of na afstuderen, op hun werkplek tegenkomen.” Toen Dirks 7 jaar geleden begon als docent was er sprake van achterstallig onderhoud en verouderde apparatuur. Dirks: “Gelukkig is ons college van bestuur op dit punt goed aanspreekbaar. Ze maakte desgevraagd geld vrij voor de aanschaf van nieuwe apparatuur. We hebben in een aantal stappen onze uitrusting vernieuwd en vooral uitgebreid. Je moet daarbij keuzes maken. Zo is een grote uv vlakbedprinter bijvoorbeeld voor ons niet zinvol, maar een desktop uv printer maakt het dan wel weer mogelijk om studenten alvast ervaring op te laten doen met zowel het ontwerpen daarvoor als het gebruik van deze printers.”

Naast de snijplotters beschikt het VISTA college ook over een laser en sinds dit jaar over een vlakbed snij- en freestafel. Deze iECHO tafel is geleverd door Man Print & Sign dat het grootste deel van de huidige uitrusting van Roland plotters en printers heeft geleverd. Dirks: “Ik deed met mijn eigen bedrijf destijds zaken met Man Print & Sign en had goede ervaringen met hun support. Ze konden voor onze opleiding een goed aanbod doen.” Ook als het gaat om de materialen die verwerkt worden op de verschillende plotters en printers kan Dirks inkopen wat nodig is. “We werken veel met monomeer folies, maar bij de carwraptrainingen werken we wel met gegoten films. Het is belangrijk dat tijdens de opleiding studenten een goed beeld krijgen van wat hen te wachten staat als ze in de praktijk aan de slag gaan. Ze leren zo ook waar hun eigen talenten liggen en het is aan ons om die verder te ontwikkelen.”

Talent ontwikkelen

De Signopleiding kent de niveau’s 2, 3 en 4. Bij het intakegesprek wordt de student ingedeeld bij een van de drie niveaus. Dirks: “We starten de eerste leerfase tot aan de kerst met een lesprogramma dat voor alle studenten gelijk is en gaandeweg de studie wordt dit steeds specifieker gericht naar het KD (kwalificatie dossier) van het niveau en volg je ook een ander leerplan. Een deel van de studenten die zich voor deze opleiding meldt heeft beperkt inzicht in wat het vak behelst en waar hun eigen talenten liggen. Ze komen op 16-jarige leeftijd binnen en zijn nog volop bezig hun talent te ontwikkelen en hun sociale vaardigheden te vergroten.” Soms krijgt een student na drie maanden het advies om een ander niveau te kiezen. Dirks: “Werkt iemand het liefst met zijn handen dan kan hij met niveau 2 op zak sneller gaan doen wat hij of zij leuk vindt. We adviseren om die reden weleens om in plaats van niveau 3 of 4 voor niveau 2 te kiezen, maar andersom komt ook voor.”

Dirks vervolgt: “De keuze voor de signopleiding wordt soms bepaald doordat iemand goed kan tekenen. Het kan een flinke tegenvaller zijn als blijkt dat een logo of belettering ontwerpen heel andere vaardigheden vergt dan tekentalent. Ook dan kan afstuderen op niveau 2 een goede keuze zijn. Je kunt alsnog doorstromen naar niveau 3 en 4, maar ook overstappen op niveau 3 of 4 binnen een andere MBO richting.”

Leren in coronatijd

Ook op het VISTA college hebben ze de afgelopen 2 leerjaren geworsteld met de door corona opgelegde beperkingen. Dirks: “Je moet je realiseren hoe ingrijpend de beperkingen zijn als iemand in die twee jaar een opleiding gaat volgen en moet afstuderen. Omdat in onze opleiding het praktijkdeel zo belangrijk is hebben we met de nodig restricties wel steeds praktijklessen gegeven, naast het online lesprogramma, zodat de studenten wel op niveau functioneren.” De coronarestricties hadden niet alleen gevolgen voor het lesprogramma maar maakten ook het ontwikkelen van de sociale vaardigheden lastiger. “Een student leert niet alleen van ons maar ook van zijn medestudenten”, weet Dirks.

Klaar

Samenwerken in de groep stond de afgelopen anderhalf jaar gedurende langere periodes onder druk en het sociale leven van de studenten buiten school stond min of meer stil. Dirks: “Dat hakt er op die leeftijd in. We besteden er aandacht aan in verschillende onderdelen binnen ons lesprogramma. Net als nu de oorlog in Oekraïne die op die leeftijd, bij een aantal studenten, extra hard binnenkomt. Je wilt dat studenten die hun opleiding afronden niet alleen het vak beheersen op het niveau waarop ze afstuderen maar ook mentaal sterk in hun schoenen staan. In staat zijn goed samen te werken en klaar te zijn voor de toekomst.”

Geschreven door Herman Hartman (SignPro Benelux)